Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2016

Årets undersökning påvisar att kunderna blivit mindre nöjda med sina transportbolag jämfört med den senaste mätningen som var 2014. Bus4You får riktigt höga betyg och det gäller även BRA som är en sammanslagning av åtta varumärken (Malmö Aviation och varumärken under Sverigeflyg). MTR är nya för i år och får ett bra betyg av sina kunder. Även om SJ får något bättre betyg än vid förra mätningen så

Grattis Uppsala Kommun

Stort grattis till Uppsala kommun Vård & omsorg som får ett samlat betyg på 78,8 i en kundnöjdhetsmätning som vi på Svenskt Kvalitetsindex genomfört under våren.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har på uppdrag av Uppsala kommun Vård & omsorg gjort en omfattande nöjd kund undersökning under maj 2016. Undersökningen har genomförts i fem verksamhetsområden inom Vård & omsorg. Betyg över 75

Svenskt Kvalitetsindex om Företagstjänster 2016

Årets undersökning påvisar att företagskunderna är riktigt nöjda med sina revisionsbolag. Trots att branschen totalt sett tappar 2,5 enheter från 76,9 till 74,4 (på en 0-100 skala) så är kunderna är mycket nöjda med sina revisionsbolag.
Något som revisionskunderna verkligen efterfrågar är ett revisionsbolag som ser helheten, dvs. områdes- och gränsöverskridande kunskap. - En vanlig kommentar f

Det tycker vi bäst om – 200 000 kunders syn på sin relation

Det tycker vi bäst om – 200 000 kunders syn på sin relation

Vad är vi mest nöjda med?
Tandläkare är vi fortsatt riktigt nöjda med. De har under de senaste åren får riktigt höga betyg i Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätningar. Vad gäller de 15 tal branscherna som studeras årligen ser vi att Företagstjänster och Fastighetsförmedling kommer riktigt högt.
Trots att dessa två områden relativt ofta omtalas negativt i media så är kunderna riktigt nöjd

Svenskt Kvalitetsindex om Fastighetsmäklare 2015

Årets undersökning påvisar att kunderna totalt sett blivit mindre nöjda med sina fastighetsmäklare. Branschen som helhet noterade ett betyg på 73,5 förra året och i år så är nöjdhetsbetyget 69,9. Det är att betrakta som en kraftig nedgång och det är särskilt i hur nöjd man är utifrån sina förväntningar som branschen får lägre betyg på i år.
Det är Svensk Fastighetsförmedling och Skandiamäklarn

Svenskt Kvalitetsindex om Energibranschen 2015

På lång sikt är trenden i kundnöjd­het positiv för energibranschen och kunderna är numera lika nöjda med sina elhandelsföretag som de är med sina banker. Branschen fortsätter även att successivt stärka sitt förtroende bland kunderna. Kombinationen av ett ökat kundfokus bland bolagen och en längre tid med låga elpriser kan vara några av förklaringarna till det.
Att bekräfta sina lojala kunder ty

Svenskt Kvalitetsindex om Streamingtjänster 2015

I samband med Svenskt Kvalitetsindex studier kring Digital-TV ställs även frågor kring hur nöjd man är med sina streamingtjänster. Något som också gjordes under 2013 och 2014.
HBO Nordic, där det finns resultat för 2014 och 2015, får klart lägst betyg med 55,2 i nöjdhetsbetyg på skalan 0 till 100 när 100 är mycket nöjd. Netflix har legat still på samma höga nivå sedan 2013 runt 75 men tappar d

Svenskt Kvalitetsindex om Lån & Sparande 2015

Har fullservicebankerna spelat ut sin roll?
Finansbranschen kämpar idag med ett ojämnt förtroende bland privatkunderna, men rörligheten i branschen verkar inte ha ökat, utan kunderna plockar snarare russinen ur kakan mellan olika banker. För fem år sedan hade tre av tio kunder bankaffärer spridda mellan olika aktörer, idag är andelen fem av tio och numera i paritet med övriga norden.
Utifrå

Svenskt Kvalitetsindex om Försäkring 2015

SKI om försäkring
Försäkringskunderna är totalt sett något mindre nöjda. Årets stora förbättring ser vi inom pensions-/livförsäkring med en ökning på nästan 3 enheter. - Det är särskilt kundernas kunskap och ökade engagemang i sin pension som står bakom årets uppgång, säger Johan Parmler VD på Svenskt Kvalitetsindex.
Bland sakförsäkringskunderna så är det tydligt att andelen klagomål ökat.

Svenskt Kvalitetsindex om Samhällsservice 2015

VERKSAMHETER PÅ KOMMUN- OCH LANDSTINGSNIVÅ
På kommun- och landstingsnivå undersöks verksamheter relaterade till vård & omsorg, utbildning, infrastruktur och trivsel. Som tidigare år är tandvården den verksamhet som får högst nöjdhetsbetyg, tätt följt av vatten & avlopp och sedan förskolan. De områden som har ökat mest i nöjdhet jämfört med förra året är vatten & avlopp, grundskola o

Svenskt Kvalitetsindex om Bredband, Digital-TV och fast telefoni 2015

Digital-TV går mot strömmen
Digital-TV får sitt bästa betyg någonsin medan övriga områden, bredband och fast telefoni, backar eller ligger still. Även om Digital-TV har en bit kvar till många andra branscher och områden (såsom bank och försäkring) så går det åt rätt håll. Kunderna till bredbandsleverantörerna ger sina operatörer sämre betyg än tidigare. Det gäller både privatkunder och företags

Svenskt Kvalitetsindex om Mobiloperatörer 2015

Privatkunderna upplevde förbättringar inom mobiltelefoni under många år men den positiva trenden bröts 2009. Sedan dess har nöjdheten minskat successivt för att under de senaste tre åren stagnera.
Kundnöjdheten bland företagskunderna ökade kraftigt 2014 men i år ser vi en återställning. Bland företagskunderna får operatörerna i år sämre betyg på täckning vilket slår direkt på kundnöjdheten, in

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige