Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenskt Kvalitetsindex om Bredband, Digital-TV och fast telefoni 2015

Digital-TV går mot strömmen

Digital-TV får sitt bästa betyg någonsin medan övriga områden, bredband och fast telefoni, backar eller ligger still. Även om Digital-TV har en bit kvar till många andra branscher och områden (såsom bank och försäkring) så går det åt rätt håll. Kunderna till bredbandsleverantörerna ger sina operatörer sämre betyg än tidigare. Det gäller både privatkunder och företagskunder. Fast telefoni där företagsmarknaden studeras särskilt i år får också något sämre betyg än tidigare av sina kunder.

Com Hem, Canal Digital och Telia går framåt inom Digital-TV

Årets uppgång för digital-TV branschen som helhet kan till stor del spåras till att Telia men inte minst att Com Hem får betydligt bättre betyg än tidigare.- Vad gäller Com Hem så ligger både bättre produktkvalitet och service bakom årets uppgång, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. Com Hem får också betydligt bättre betyg på prisvärdhet jämfört med tidigare.

-Det är värt att notera att några av aktörerna har kunder som också har andra tjänster hos samma leverantör som för digital-TV säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. Vi ser inga generella samband kring att de som har flera tjänster per automatik är mer nöjda. Telia har dock en viss fördel i att kunderna har flera tjänster men effekten är marginell.

Att använda klagomål som en konkurrensfördel

Inom bredband privatkunder så kommer bredbandsbolaget väldigt bra ut. En stor anledningen är att man på ett mycket bra sätt lyckas hantera sina klagande kunder. – Bredbandsbolaget har lyckats med den så kallade ”recovery paradox”, nämligen att omvända en missnöjd klagande kund till en nöjd kund säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. Faktum är att operatörerna inom bredband är betydligt bättre på att hantera klagande kunder jämfört med exempelvis mobiloperatörer.

Ämnen

Taggar


VI VISAR VAD SOM DRIVER KUNDER ATT BLI OCH FÖRBLI KUNDER

Presskontakt

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Relaterat material

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Kungsgatan 26
111 35 Stockholm
Sverige