Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2016

Årets undersökning påvisar att kunderna blivit mindre nöjda med sina transportbolag jämfört med den senaste mätningen som var 2014. Bus4You får riktigt höga betyg och det gäller även BRA som är en sammanslagning av åtta varumärken (Malmö Aviation och varumärken under Sverigeflyg). MTR är nya för i år och får ett bra betyg av sina kunder. Även om SJ får något bättre betyg än vid förra mätningen så är det ett klart icke-godkänt från kunderna.

Den här branschen är unik i det avseendet att andelen kunder som haft anledning att klaga men INTE gjort det är väldigt stor, faktiskt mer än var tionde kund. - klagomål kring förseningar i kombination med dålig information tar död på kundrelationen, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex. - Bolagen får inte underskatta momentet att hålla kunden informerad om och kring vad som händer, fortsätter Johan Parmler.

Av naturliga skäl så är punktlighet och att man följer tidtabell en viktig fråga i den här branschen. Här får bara Bus4You och MTR bra betyg.

Bland flygbolagen är det väldigt tydligt att kunderna är olika och det ställer helt olika krav på respektive flygbolag. Bland SAS och Norweigans kunder är det priset som är fokus medan det hos BRA mer handlar om punktlighet och komfort. - Långsiktigt så kan man fundera på om detta är hållbart för exempelvis SAS som nu också har ett stort förtroendekapital att bygga upp i samband med pilotstrejken. - Här har BRA just nu en stark konkurrensfördel där pris är en sekundär fråga för kunderna, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex.

Intervjuerna har genomförts under maj månad 2016 av PFM Research. Svenskar mellan 18-79 och som gjort en långfärdsresa är målgrupp i studien.

Ämnen

Taggar


VI VISAR VAD SOM DRIVER KUNDER ATT BLI OCH FÖRBLI KUNDER

Presskontakt

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Relaterat material

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Kungsgatan 26
111 35 Stockholm
Sverige