Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Svenskt Kvalitetsindex om Försäkringsbolag 2016

Svenskt Kvalitetsindex om Försäkringsbolag 2016

Ökade krav och förväntningar kring proaktivitet och initiativ
Precis som för bank och telekombranschen så är även kunderna till försäkringsbolagen mindre nöjda än tidigare.
- Dock är nedgången inte lika stor samtidigt som några enskilda segment faktiskt ökar, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex. Det är särskilt bland företagskunderna som drar ned totalbetyget. Allra mest tappar fö

Hur nöjda är vi med våra streamingtjänster?

Hur nöjda är vi med våra streamingtjänster?

I samband med Svenskt Kvalitetsindex studier kring bredband och Digital-TV ställs även frågor kring hur nöjd man är med sina streamingtjänster. Något som också gjorts sedan 2013.
I år så har de tre nöjdhetsfrågorna ställts, dvs. (1) hur nöjd man är, (2) hur väl leverantören lever upp till förväntningar, (3) hur leverantören förhåller sig jämfört med en tänkt perfekt leverantör. Det avviker frå

Svenskt Kvalitetsindex om bredband, Digital-TV och fast telefoni 2016

Årets undersökning visar att svenska bredbandskunder och digital-TV kunder är har blivit mindre nöjda än tidigare. Dock ger resultatet i årets studie en tvetydig bild.
- Bland kunder som inte haft anledning att klaga så är faktiskt nöjdheten i linje med förra året, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex. Problemet är att kunder som haft anledning att klaga är riktigt missnöjda och desto

Samhällsansvar och pris lyfter mindre aktörer - Svenskt Kvalitetsindex om mobilöperatörer 2016

Samhällsansvar och pris lyfter mindre aktörer - Svenskt Kvalitetsindex om mobilöperatörer 2016

Årets undersökning visar att svenska mobiloperatörer fortfarande har utmaningar i kundupplevelsen. Ett par tydligt nischade aktörer sticker ut positivt i en bransch där nöjdheten som helhet är kvar på fjolårets nivåer.
- Den upplevda mobiltäckningen har blivit bättre och bättre över tiden, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex. I år får alla operatörer klart godkänt förutom 3 som får be

Bristande förtroende ger tapp i kundnöjdhet

Bristande förtroende ger tapp i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex började undersöka bankbranschen 1989. Sedan dess har branschens kundnöjdhet backat markant vid två tillfällen, dels under fastighetskrisen 1993 och så nu under det vi kallar ”förtroendekrisen 2016”. Negativ publicitet framförallt kring storbankerna ger i år nedgångar för Swedbank, Nordea och Handelsbanken och spiller över på branschen i stort. – Vi har länge sett att mediebi

Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2016

Årets undersökning påvisar att kunderna blivit mindre nöjda med sina transportbolag jämfört med den senaste mätningen som var 2014. Bus4You får riktigt höga betyg och det gäller även BRA som är en sammanslagning av åtta varumärken (Malmö Aviation och varumärken under Sverigeflyg). MTR är nya för i år och får ett bra betyg av sina kunder. Även om SJ får något bättre betyg än vid förra mätningen så

Grattis Uppsala Kommun

Stort grattis till Uppsala kommun Vård & omsorg som får ett samlat betyg på 78,8 i en kundnöjdhetsmätning som vi på Svenskt Kvalitetsindex genomfört under våren.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har på uppdrag av Uppsala kommun Vård & omsorg gjort en omfattande nöjd kund undersökning under maj 2016. Undersökningen har genomförts i fem verksamhetsområden inom Vård & omsorg. Betyg över 75

Svenskt Kvalitetsindex om Företagstjänster 2016

Årets undersökning påvisar att företagskunderna är riktigt nöjda med sina revisionsbolag. Trots att branschen totalt sett tappar 2,5 enheter från 76,9 till 74,4 (på en 0-100 skala) så är kunderna är mycket nöjda med sina revisionsbolag.
Något som revisionskunderna verkligen efterfrågar är ett revisionsbolag som ser helheten, dvs. områdes- och gränsöverskridande kunskap. - En vanlig kommentar f

Det tycker vi bäst om – 200 000 kunders syn på sin relation

Det tycker vi bäst om – 200 000 kunders syn på sin relation

Vad är vi mest nöjda med?
Tandläkare är vi fortsatt riktigt nöjda med. De har under de senaste åren får riktigt höga betyg i Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätningar. Vad gäller de 15 tal branscherna som studeras årligen ser vi att Företagstjänster och Fastighetsförmedling kommer riktigt högt.
Trots att dessa två områden relativt ofta omtalas negativt i media så är kunderna riktigt nöjd

Svenskt Kvalitetsindex om Fastighetsmäklare 2015

Årets undersökning påvisar att kunderna totalt sett blivit mindre nöjda med sina fastighetsmäklare. Branschen som helhet noterade ett betyg på 73,5 förra året och i år så är nöjdhetsbetyget 69,9. Det är att betrakta som en kraftig nedgång och det är särskilt i hur nöjd man är utifrån sina förväntningar som branschen får lägre betyg på i år.
Det är Svensk Fastighetsförmedling och Skandiamäklarn

Svenskt Kvalitetsindex om Energibranschen 2015

På lång sikt är trenden i kundnöjd­het positiv för energibranschen och kunderna är numera lika nöjda med sina elhandelsföretag som de är med sina banker. Branschen fortsätter även att successivt stärka sitt förtroende bland kunderna. Kombinationen av ett ökat kundfokus bland bolagen och en längre tid med låga elpriser kan vara några av förklaringarna till det.
Att bekräfta sina lojala kunder ty

Svenskt Kvalitetsindex om Streamingtjänster 2015

I samband med Svenskt Kvalitetsindex studier kring Digital-TV ställs även frågor kring hur nöjd man är med sina streamingtjänster. Något som också gjordes under 2013 och 2014.
HBO Nordic, där det finns resultat för 2014 och 2015, får klart lägst betyg med 55,2 i nöjdhetsbetyg på skalan 0 till 100 när 100 är mycket nöjd. Netflix har legat still på samma höga nivå sedan 2013 runt 75 men tappar d

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige