Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenskt Kvalitetsindex om bredband, Digital-TV och fast telefoni 2016

Årets undersökning visar att svenska bredbandskunder och digital-TV kunder är har blivit mindre nöjda än tidigare. Dock ger resultatet i årets studie en tvetydig bild.

- Bland kunder som inte haft anledning att klaga så är faktiskt nöjdheten i linje med förra året, säger Johan Parmler VD Svenskt Kvalitetsindex. Problemet är att kunder som haft anledning att klaga är riktigt missnöjda och desto fler än tidigare så det slår negativt på helheten. - Om köket tidigare varit hjärtat i hushållet så är det nu kring bredbandet vi samlat och det gör att avbrott och likande leder stor frustration säger Johan Parmler.

- Det paradoxala är att leverantörerna måste få kunderna att faktiskt klaga säger Johan Parmler. Klagomål har i och för sig alltid varit relativt hög i den här branschen men det vi ser nu är än mer allvarligt. Att kunder klagar behöver inte vara ett problem så länge man löser det men utmaningen framåt ligger i att andelen kunder som haft anledning att klaga men inte gör det blir större och större. Det gäller både bland bredbandskunder och Digital-TV kunder.

Även om både bredbandskunder och digital-TV kunder är betydligt mindre nöjda än tidigare så finns det några ljusglimtar att lyfta fram.

  • Även om Com Hem också tappar något i nöjdhet inom både bredband och Digital-TV, så har man över tiden stärkt sina betyg de senaste åren. Det gäller särskilt inom Digital-TV. Inom just Digital-TV kommer Telia bäst ut.
  • En aktör som får riktigt höga betyg av sina kunder är Ownit (bredband privat) och kommer därmed bäst ut.
  • När det gäller klagomålshantering så ser vi en positiv utveckling för framförallt Canal Digital medan övriga aktörer tappar.
  • Något som också kan lyftas fram är att proaktiviteten i branschen blivit bättre, även om kunderna faktiskt efterfrågar ännu mer kontakt och initiativ.
  • Om Bredbandsbolaget går riktigt mycket sämre jämfört med tidigare år bland privatkunder så håller man fortfarande nivån uppe bland företagskunder där man i år kommer bäst ut.
  • Inom fast telefoni företag ser vi tydliga förbättringar. Phonera som backade rejält förra året gör nu en ordentlig återhämtning även om det är en bit kvar till tidigare nivåer.

Ämnen

Taggar


VI VISAR VAD SOM DRIVER KUNDER ATT BLI OCH FÖRBLI KUNDER

Presskontakt

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Relaterat material

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Kungsgatan 26
111 35 Stockholm
Sverige