Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2013

FLER NÖJDA RESENÄRER
Resenärerna är idag mer nöjda med sitt bussbolag, tåg och flygbolag jämfört med tidigare år. Kunderna till bussbolagen är fortsatt mer nöjda än kunderna till både flyg och tågbolagen.

SJ är på RÄTT SPÅR, MEN MYCKET ÅTERSTÅR
Efter fyra år av stort missnöje så ser vi nu att kunderna till SJ ger ett betydligt bättre betyg jämfört med tidigare. Kundnöjdheten

Svenskt Kvalitetsindex om Fastighetsförmedlare 2013

NÖJD MED FASTIGHETSMÄKLARE
Kunderna till fastighetsförmedlare är fortsatt nöjda. Ända sedan Svenskt Kvalitetsindex började mäta hur kunderna ser på sina fastighetsförmedlare så har betygen alltid varit höga. Man är exempelvis mer nöjd med sin fastighetsförmedlare än med både sin bank eller telekombolag.

SÄLJARE MER NÖJDA ÄN KÖPARE
I år är det första gången som en studie i stö

Svenskt Kvalitetsindex om mobiltelefoner 2013

I samband med årets mätning kring hur privatkunder upplever sin mobiloperatör ställs också frågor kring hur man upplever själva mobiltelefonen. Studien bygger på närmare 1000 intervjuer under perioden 26 augusti – 26 september 2013. Betygen presenteras på en 0:100-skala. Ju högre betyg desto bättre omdöme har företaget fått av sina kunder. Generellt sett har branscher och företag som erhåller

Svenskt Kvalitetsindex om Samhällsservice 2013

POSITIV UTVECKLING  Myndigheterna uppvisar en positiv trend i sin nöjdhetsutveckling och medborgarna blir långsamt nöjdare med många av myndigheterna. Nycklarna till ökad nöjdhet är förbättrad tillgänglighet och effektiv handläggning. En myndighet som lyckats bra med detta är CSN, vilket reflekteras i kraftigt ökade nöjdhetsbetyg de senaste två åren.

UTMANINGAR KVARSTÅR Integration, soci

SVENSKT KVALITETSINDEX OM SAKFÖRSÄKRING OCH FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLARE 2013

FÖRTROENDE OCH SE TILL KUNDENS BÄSTA
Förtroende, trygghet och se till kundens bästa är de viktigaste frågorna och något som försäkringsbranschen är bättre på jämfört både med bank och telekom. Bolagen är bättra på att tydliggöra vad man får för ”pengarna” jämfört med exempelvis bankerna.
KONKURRENSEN OM PRIVATKUNDERNA HÅRDNAR
Skillnaden mellan de olika aktörerna inom sakförsäkring har

Svenskt Kvalitetsindex om Telekombranschen 2013


BRANSCHEN LOVAR FÖR MYCKET
Branschen måste bli bättre på att skapa rimliga förväntningar hos sina kunder och kunna leverera det som kommuniceras. Branschen utlovar både täckning och hastigheter som kunderna inte alls upplever håller i verkligheten.

UTBRETT MISSNÖJE MED MOBILT BREDBAND
Både privatkunder och företagskunder är besvikna på hur mobilt bredband fungerar i Sverige. Kund

TRON PÅ EKONOMIN 2013 KVARTAL 3

Framtidstron på väg uppåt
Framtidstron kring ekonomin har ökat succesivt under hela 2013. Det gäller särskilt tron kring sen egen ekonomi. Tilltron till den allmänna ekonomin har också ökat men det är en bit kvar till tidigare nivåer.
Framtid och arbetssituation hänger ihop Även om en generell uppgång kan noteras så är det stora skillnader på det som är i arbete och de som inte har det. F

Svenskt Kvalitetsindex om bankerna 2013

GENERELLT
Bankbranschen får fortsatt kritik av sina kunder. I år kan en nedgång i kundernas nöjdhet noteras både bland privat- och företagskunder. Årets resultat är det sämsta på många år och branschen har nu en lång resa att göra för att öka kundernas förtroende. Endast 3 av 10 bankkunder känner ett högt förtroende för bankbranschen. Däremot är förtroendet för den egna banken betydligt högr

Svenskt Kvalitetsindex om anställda inom utbildningssektorn 2013

Lärarnas arbetslivssituation är något som alltid debatteras. Bara de senaste dagarna har det diskuterats kring hur lärarnas arbetsmiljö ofta leder till sjukskrivningar. Under våren 2013 genomförde Svenskt Kvalitetsindex en nationell enkät som tog sikte på att kartlägga hur svensken mår på jobbet.
När näringsgrenen utbildning studeras särskilt noteras stora skillnader jämfört med Sverige som hel

Vem ska jobba i vården i framtiden?

I årets nationella medarbetarstudie, SKI Medarbetare, bestående av närmare 5000 intervjuer så kom det fram att arbetsglädjen sjunkit dramatiskt (från 70 till 63). Under ett seminarium i Almedalen belystes också särskilt situationen inom vård och omsorg från både ett medarbetare och patient perspektiv. En fråga som belystes var "Vem ska jobba i vården i framtiden?"
Anledningen till just den fråg

1000 röster om svenska sjukvården

Idag presenterar Svenskt Kvalitetsindex hur medborgarna (patienter och allmänheten) har för uppfattning kring den svenska sjukvården. Samtidigt så har en nationell medarbetarstudie genomförts där sjukvårdspersonalens situation har belysts. Resultaten har använts som grund i den paneldebatt som idag genomförts i Almedalen.
 Om SKI:s seminarium i Almedalen.
I debatten om kvalitet i vården glö

Svenska mobilkunder om täckningen

I media och mobiloperatörernas marknadskommunikation har nät och täckning ofta
legat i fokus. Politiker har talat om hur viktigt det är att täckning i hela
Sverige blir bättre medan enskilda aktörer konkurrerar om vem som har det bästa
nätet.
Vem har då bäst täckning när kunderna får säga sitt? Telia får högst betyg när det
gäller täckning men avståndet till andra operatörer har mi

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige