Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenska mobilkunder om täckningen

I media och mobiloperatörernas marknadskommunikation har nät och täckning ofta
legat i fokus. Politiker har talat om hur viktigt det är att täckning i hela
Sverige blir bättre medan enskilda aktörer konkurrerar om vem som har det bästa
nätet.

Vem har då bäst täckning när kunderna får säga sitt? Telia får högst betyg när det
gäller täckning men avståndet till andra operatörer har minskat betydligt.
Täckningen som konkurrensfördel har minskat för Telia.

Det ska noteras att resultatet speglar kundernas upplevelse av täckningen. Hur den
faktiska täckningen är något helt annat. Dock så är det vår utgångspunkt att
det är kunden som faktiskt kan bedöma om kvaliteten håller måttet eller inte
och då är det upplevda det viktiga. Några punkter som kan noteras är:

1. Privatkunderna tycker täckningen generellt är bättre än företagskunder.
Detta kan till viss del hänvisas till användningsgrad och vilka funktioner man
använder.

2. Telia som tidigare haft en mycket bra täckning ur kundernas ögon har minskat
betydligt. Det gäller både privat och företagskunder.


Ämnen


VI VISAR VAD SOM DRIVER KUNDER ATT BLI OCH FÖRBLI KUNDER

Presskontakt

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Relaterat material

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Kungsgatan 26
111 35 Stockholm
Sverige