Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Tele- och datakombranschen 2011 - Svenskt Kvalitetsindex

Kampen om kunderna hårdnar. En generell trend är att operatörerna närmar sig varandra i kundnöjdhet
Klagandet har minskat särskilt på företagsmarknaderna. Även betygen på klagomålshanteringen har generellt blivit bättre, vilket är särskilt tydligt på företagsmarknaderna
På privatsidan säger mellan var tredje och var femte kund att det senaste klagomålet löstes vid första kontakten med operat

- Svenskt Kvalitetsindex 2011 Kvartal 3 – Synen på Ekonomin

• Framtidstron kring ekonomin minskar kraftigt under det tredje kvartalet.
• Den noterade nedgången kring tron på landets ekonomi under det kommande året är mycket kraftig och är en av de största nedgångarna som uppmätts.
• Även om tron på den egna ekonomin är mer positiv jämfört med bedömningen kring landets noteras även här en kraftig nedgång.
• Det är tydligt att den finansiella oron o

Svenska folket om sina banker 2011 - enligt Svenskt Kvalitetsindex

- Svenska bankkunder är generellt fortsatt nöjda med sina banker.
- Det är tydligt att bankerna blir bättre och bättre på att leva upp till sina kunders förväntningar och det gäller särskilt den service som bankkunderna efterfrågar.
- Bland privatkunderna är Länsförsäkringar Bank den som först når ett kundnöjdhetsbetyg över 80. Noterbart är också att de har haft de högsta kundnöjdhetsbetygen

Svenskt Kvalitetsindex mäter hur nöjd man är med sitt fackförbund

Svenskt Kvalitetsindex har nyligen startat en studie av kundnöjdheten och lojaliteten hos medlemmar till fackförbund. Datainsamlingen pågår och resultaten presenteras under Almedalsveckan på Gotland i början på juli.
Det är första gången som den här studien genomförs. I denna första omgång kommer resultat för de större förbunden presenteras på en mer övergripande nivå enligt SKI – Kund modellen

Företagstjänster 2011 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Revisionsbyråer kommer högst ut i nöjdhet när kunderna ger betyg på tre olika företagstjänster.
 
Leverantörer av företagstjänster har överlag svårt att leva upp till kundernas höga förväntningar. Störst utmaning har bemanningsföretagen.
 
Bland revisionsbyråer står PwC får årets förbättring och PwC kommer i år, tillsammans med Grant Thornton, i topp gällande nöjdheten.
 
Pers

Svenskt Kvalitetsindex 2011 Kvartal 1 – Synen på Ekonomin

• För första kvartalet noteras en dramatisk nedgång kring landets ekonomi medan nedgången för bedömning kring den egna ekonomin inte är lika omfattande. • Den noterade nedgången är också i linje med vad andra typer av barometrar påvisat under våren. Orsaken till att den allmänna minskat så pass mycket mer än bedömningen kring den privata ekonomin kan säkert spåras till oroligheter kring händelsern

Träningscenter 2011 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Kunderna är mycket lojala mot sina träningscenter – det är troligt att de köper träningskort hos samma aktör igen, de rekommenderar och talar gott om sina träningscenter.
Friskis&Svettis har nöjdast kunder i genomsnitt följt av SATS.
Tecken på att nöjdheten för SATS och Actic har ökat sedan föregående år och att avståndet till Friskis&Svettis därmed har minskat.
Friskis&Svet

- Svenskt Kvalitetsindex 2010 Kvartal 3 – Synen på Ekonomin

Svenska folket mer positiva till den ekonomiska utvecklingen!
 En kraftig ökning både kring sin egen ekonomi liksom landets.
 Tron kring den allmänna ekonomin har under mätperioden aldrig varit så hög som under kvartal 3, 2010.
 När det gäller tron på sin egen ekonomi så har också den också ökat betydligt under kvartalet och når nästan upp till den toppnotering som noterades våren 2007. <

Tele- och datakombranschen 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

-       Branschen får även i år kraftigt underbetyg vad gäller klagomål. Närmare 20 procent upplever att klagomålet inte blivit löst eller avklarat, trots att flertalet kontakter med leverantörer gjorts.
-          När det gäller klagomål så är det tydligt att antingen så löser leverantören det på en gång eller inte alls. Detta ställer höga krav på den som tar emot klagomål och hanteringen.

Svenskt Kvalitetsindex om Bankerna 2010

-          Nöjdheten återhämtar sig bland företagskunderna och är fortsatt hög bland privatkunderna.
-          Ökning bland både privat- och företagskunder förklaras av att storbankerna har förbättrat sig i kundernas ögon.
-          Länsförsäkringar bank, Handelsbanken och Skandiabanken är privatkundernas favoriter.
-          Skandiabanken är den bank som ökar mest bland privatkundern

Svenskt Kvalitetsindex 2010

Svenskt Kvalitetsindex fortsätter att gå i kunders och brukares tjänst. Under 2009 presenterades information kring ett 40-tal olika branscher. Resultaten och analyserna under 2010 kommer bli minst lika omfattande. Mer än 300 000 intervjuer är planerade.
Publicering av de årliga branschstudierna startar i slutet av maj och kommer sedan presenteras löpande under resten av året. Ett antal nya bran

Svenskt Kvalitetsindex 2009: Så säger kunderna om sina data- och telekomoperatörer?

Tele- och datakombranschen 2009 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Telia har en fortsatt stark position på flertalet marknaderTele2 närmar sig Telia bland företagskunderna men har fortfarande en bit kvar.
Telenor har det fortsatt svårt i kundernas ögon och kundlojaliteten ligger på en bottennivå
3 står för årets förbättring inom mobilt bredband medan Telenor står får årets ras

Ino

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige