Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenskt Kvalitetsindex 2009: Så säger kunderna om sina data- och telekomoperatörer?

Tele- och datakombranschen 2009 enligt Svenskt Kvalitetsindex

Telia har en fortsatt stark position på flertalet marknaderTele2 närmar sig Telia bland företagskunderna men har fortfarande en bit kvar.

Telenor har det fortsatt svårt i kundernas ögon och kundlojaliteten ligger på en bottennivå

3 står för årets förbättring inom mobilt bredband medan Telenor står får årets ras

Inom bredband/internetuppkoppling får Bredbandsbolaget och Telia bäst betyg av kunderna

Phonera är företagskundernas favorit inom fast telefoni

Boxer och Telia i toppen vad gäller digital TV

Branschen får kraftigt underbetyg vad gäller klagomål. Mer än var fjärde kund har haft anledning att klaga.

Av huvudresultaten framgår också att:

  • Telia har en fortsatt stark position på alla marknader i Sverige vad gäller kundnöjdhet, Tele2 närmar sig dock på företagsmarknaden.
  • Telia ligger tillsammans med Halebop även i år i toppen av nöjdhetslistan bland mobiloperatörer privatkunder. Avståndet till konkurrenterna har också ökat.
  • Den nedåtgående trenden för Telenor har stagnerat och de får något bättre betyg av privata mobilkunder. Dock får Telenor fortsatt lägst betyg.
  • 3 fortsätter med sin uppryckning från tidigare låga nivåer på flera områden. Sedan 2005 har 3 ökat med närmare 8 enheter i kundnöjdhet.
  • Telia får högst betyg bland företagskunderna inom mobiltelefoni, men gapet till Tele2 är mindre än på mycket länge. Tele2 går fortsatt starkt och ökar kraftigt.
  • Phonera får klart högst betyg av företagskunderna inom fast telefoni. Skillnaden gentemot Telia är statistiskt säkerställd.
  • Telia och Bredbandsbolaget får högst betyg av privatkunderna vad gäller bredband/internet. Com Hem erhåller sista platsen och får samtidigt lägre betyg än tidigare år. Bland företagskunder erhåller Bredbandsbolaget högst betyg följt av Telia.
  • Telia får högst kundnöjdhet av privatkunderna vad gäller mobilt bredband tätt följt av 3. 3 står för årets uppryckning med närmare 9 enheter högre nöjdhet än 2008. Bland företagskunderna är Telia i en nivå får sig.
  • Inom Digital-TV får Boxer högst betyg följt av Telia. Lägst nöjdhet erhåller ViaSat medan Com Hem står för en kraftig förbättring och har därmed lämnat jumboplatsen.

    Detta framgår av den senaste mätningen av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) vad gäller hur privat och företagskunder ser på sina telekomoperatörer, bredbandsleverantörer och leverantörer av digital tv. Mätningen genomfördes under perioden 12 september - 18 oktober 2009 och bygger på närmare 10,000 intervjuer. Intervjuerna genomfördes av EDB Business Partners.

    För Svenskt Kvalitetsindex,
    Johan ParmlerJohan.Parmler@kvalitetsindex.se
    Svenskt Kvalitetsindex
    Box 3353
    SE-103 67 Stockholm
    Tel: +46 (0) 731 51 75 98

------------------ Om Svenskt Kvalitetsindex ------------------

Övergripande resultat görs allmänt tillgängliga för jämförelser såväl inom Sverige som på den internationella arenan. Dessa redovisas bl.a. på SKI:s hemsida (www.kvalitetsindex.se). Detaljresultat tas fram branschvis (bl.a. i form av standardiserade branschrapporter) och görs tillgängliga för företag inom respektive bransch. Utöver mer standardmässiga branschredovisningar finns också möjlighet att utnyttja den omfattande mikrodatabasen för mera skräddarsydda analyser och sammanställningar. Verksamheten bedrivs utan vinstmål och syftar till att stödja svenskt näringsliv och samhällsorgan. Inom ramen för SKI studeras tre värdeskapande aspekter som inte direkt kommer fram i balansräkningen, nämligen de externa kundernas värdering av företaget, liksom de anställdas och samhället i stort.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige