Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Svenskt Kvalitetsindex om lån, sparande och livförsäkring 2013

    Sparande i värdepapper (Privatkunder)
    Kundnöjdheten har en långsam nedåtgående trend sedan första mätningen 2010. En stor del förklaras av en kraftig minskning i kundernas uppfattning av bankernas varumärke.

    Två aktörer som utmärker sig är Avanza och Handelsbanken med nöjdast kunder. Avanzas kunder ställer höga krav på bankens sparprodukter och dess villkor som de i stor utsträ

  • Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2013

    FLER NÖJDA RESENÄRER
    Resenärerna är idag mer nöjda med sitt bussbolag, tåg och flygbolag jämfört med tidigare år. Kunderna till bussbolagen är fortsatt mer nöjda än kunderna till både flyg och tågbolagen.

    SJ är på RÄTT SPÅR, MEN MYCKET ÅTERSTÅR
    Efter fyra år av stort missnöje så ser vi nu att kunderna till SJ ger ett betydligt bättre betyg jämfört med tidigare. Kundnöjdheten

  • Svenskt Kvalitetsindex om Fastighetsförmedlare 2013

    NÖJD MED FASTIGHETSMÄKLARE
    Kunderna till fastighetsförmedlare är fortsatt nöjda. Ända sedan Svenskt Kvalitetsindex började mäta hur kunderna ser på sina fastighetsförmedlare så har betygen alltid varit höga. Man är exempelvis mer nöjd med sin fastighetsförmedlare än med både sin bank eller telekombolag.

    SÄLJARE MER NÖJDA ÄN KÖPARE
    I år är det första gången som en studie i stö

  • Svenskt Kvalitetsindex om mobiltelefoner 2013

    I samband med årets mätning kring hur privatkunder upplever sin mobiloperatör ställs också frågor kring hur man upplever själva mobiltelefonen. Studien bygger på närmare 1000 intervjuer under perioden 26 augusti – 26 september 2013. Betygen presenteras på en 0:100-skala. Ju högre betyg desto bättre omdöme har företaget fått av sina kunder. Generellt sett har branscher och företag som erhåller

  • Svenskt Kvalitetsindex om Samhällsservice 2013

    POSITIV UTVECKLING  Myndigheterna uppvisar en positiv trend i sin nöjdhetsutveckling och medborgarna blir långsamt nöjdare med många av myndigheterna. Nycklarna till ökad nöjdhet är förbättrad tillgänglighet och effektiv handläggning. En myndighet som lyckats bra med detta är CSN, vilket reflekteras i kraftigt ökade nöjdhetsbetyg de senaste två åren.

    UTMANINGAR KVARSTÅR Integration, soci

  • SVENSKT KVALITETSINDEX OM SAKFÖRSÄKRING OCH FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLARE 2013

    FÖRTROENDE OCH SE TILL KUNDENS BÄSTA
    Förtroende, trygghet och se till kundens bästa är de viktigaste frågorna och något som försäkringsbranschen är bättre på jämfört både med bank och telekom. Bolagen är bättra på att tydliggöra vad man får för ”pengarna” jämfört med exempelvis bankerna.
    KONKURRENSEN OM PRIVATKUNDERNA HÅRDNAR
    Skillnaden mellan de olika aktörerna inom sakförsäkring har

  • Svenskt Kvalitetsindex om Telekombranschen 2013


    BRANSCHEN LOVAR FÖR MYCKET
    Branschen måste bli bättre på att skapa rimliga förväntningar hos sina kunder och kunna leverera det som kommuniceras. Branschen utlovar både täckning och hastigheter som kunderna inte alls upplever håller i verkligheten.

    UTBRETT MISSNÖJE MED MOBILT BREDBAND
    Både privatkunder och företagskunder är besvikna på hur mobilt bredband fungerar i Sverige. Kund

  • TRON PÅ EKONOMIN 2013 KVARTAL 3

    Framtidstron på väg uppåt
    Framtidstron kring ekonomin har ökat succesivt under hela 2013. Det gäller särskilt tron kring sen egen ekonomi. Tilltron till den allmänna ekonomin har också ökat men det är en bit kvar till tidigare nivåer.
    Framtid och arbetssituation hänger ihop Även om en generell uppgång kan noteras så är det stora skillnader på det som är i arbete och de som inte har det. F

  • Svenskt Kvalitetsindex om bankerna 2013

    GENERELLT
    Bankbranschen får fortsatt kritik av sina kunder. I år kan en nedgång i kundernas nöjdhet noteras både bland privat- och företagskunder. Årets resultat är det sämsta på många år och branschen har nu en lång resa att göra för att öka kundernas förtroende. Endast 3 av 10 bankkunder känner ett högt förtroende för bankbranschen. Däremot är förtroendet för den egna banken betydligt högr

  • Svenskt Kvalitetsindex om anställda inom utbildningssektorn 2013

    Lärarnas arbetslivssituation är något som alltid debatteras. Bara de senaste dagarna har det diskuterats kring hur lärarnas arbetsmiljö ofta leder till sjukskrivningar. Under våren 2013 genomförde Svenskt Kvalitetsindex en nationell enkät som tog sikte på att kartlägga hur svensken mår på jobbet.
    När näringsgrenen utbildning studeras särskilt noteras stora skillnader jämfört med Sverige som hel

  • Vem ska jobba i vården i framtiden?

    I årets nationella medarbetarstudie, SKI Medarbetare, bestående av närmare 5000 intervjuer så kom det fram att arbetsglädjen sjunkit dramatiskt (från 70 till 63). Under ett seminarium i Almedalen belystes också särskilt situationen inom vård och omsorg från både ett medarbetare och patient perspektiv. En fråga som belystes var "Vem ska jobba i vården i framtiden?"
    Anledningen till just den fråg

  • 1000 röster om svenska sjukvården

    Idag presenterar Svenskt Kvalitetsindex hur medborgarna (patienter och allmänheten) har för uppfattning kring den svenska sjukvården. Samtidigt så har en nationell medarbetarstudie genomförts där sjukvårdspersonalens situation har belysts. Resultaten har använts som grund i den paneldebatt som idag genomförts i Almedalen.
     Om SKI:s seminarium i Almedalen.
    I debatten om kvalitet i vården glö

Visa mer