Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Revisionsbolagen stärker kundrelationen  i tider av kris

Revisionsbolagen stärker kundrelationen i tider av kris

Årets SKI-resultat visar att revisionsbranschen hanterat det senaste året som präglats av ekonomisk oro, inflation och allmän osäkerhet mycket bra. Trendbrottet som noterades förra året förstärks och årets resultat är det bästa på flera år.

Det ekonomiska läget påverkar   kundnöjdheten i tandvården.

Det ekonomiska läget påverkar kundnöjdheten i tandvården.

Sedan Svenskt Kvalitetsindex började mäta nöjdhet inom tandvården har betygen varit mycket höga. I år noteras en minskning i nöjdheten för branschen i stort. Nöjdhetsindex når 75,5 vilket är en minskning från de senaste årens höga resultat. Det betyder att kundnöjdheten helt enkelt är tillbaka på de nivåer som var innan pandemin.

SKI om spelbranschen - Nöjdheten tillbaka på samma nivå som innan pandemin

SKI om spelbranschen - Nöjdheten tillbaka på samma nivå som innan pandemin

I november genomförde Svenskt Kvalitetsindex årets studie av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen, på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Det är sjätte året denna branschstudie genomförs och i år noteras en tillbakagång i såväl nöjdhet som anseende jämfört med pandemiåren 2020-2021.

SKI Lån & Sparande: Osäkert läge gör låne- och sparandekunder mindre nöjda

SKI Lån & Sparande: Osäkert läge gör låne- och sparandekunder mindre nöjda

Energifrågor, inflation och räntor har under året påtagligt påverkat kunders behov och beteenden. I säsongens sista branschstudie riktad mot lån och sparande ser SKI att kundnöjdheten pressas. Betygen ligger kvar på en hög nivå inom vissa segment, medan andra tappar. Främst inom bolån och privatlån noteras försämrade kundbetyg, medan sparandetjänster och fastighetslån har fortsatt god kundnöjdhet.

SKI Energi - Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder.

SKI Energi - Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder.

En osäker tid, höga energipriser och debatt om såväl kostnader som energislag har självklart haft stor påverkan kundupplevelsen i energibranschen under 2022. Kunderna har över lag blivit mindre nöjda Prisfrågan är långt ifrån allt – det kundengagemang som uppstått öppnar också möjligheter. Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder. Dessutom hänger det ihop.

Statiska kundrelationer ger lägre betyg

Statiska kundrelationer ger lägre betyg

Försäkringsbranschen har i stort klarat av att möta kundernas behov, krav och förväntningar, trots de dramatiska omvärldsförändringar som skett under året. Men förmågan att erbjuda transparenta försäkringsvillkor, tydlig produktinformation, friktionsfri skadereglering och proaktiva kontakter är branschens stora förbättringsområden.

Hållbarhet i telekombranschen – ett tydligt förbättringsområde

Hållbarhet i telekombranschen – ett tydligt förbättringsområde

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Under 2022 lanseras ett nytt index som fångar kundernas syn på sina leverantörers hållbarhetsarbete. Först ut var den svenska banksektorn, nu redovisas telekomsektorn. De nischade aktörerna Comviq och Halebop får högst hållbarhetsbetyg av privatkunderna, i företagssegmentet är det Telia som kommer bäst ut.

Snabb uppkoppling måste även gälla kundrelationen

Snabb uppkoppling måste även gälla kundrelationen

I en ny digital vardag med hybridlösningar med både digitala och fysiska möten betyder att tillgång till stabila och pålitliga kommunikationstjänster har blivit centralt. Därför är det positivt att bredbandskunderna blivit något mer nöjda. Kunderna är även mer nöjda med sina streamingtjänster medan digital-TV tappar efter fjolårets uppgång.

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige