Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

SKI Kommunindex 2015

I två av tre kommuner rekommenderar minst 90 % av de tillfrågade andra att flytta till deras kommun.
Svenskt Kvalitetsindex har frågat nästan 24 000 kommuninvånare hur nöjda de är med den kommunala servicen och om de kan tänka sig att rekommendera någon annan att flytta till kommunen där de bor.
I två av tre kommuner rekommenderar minst 90 % av de tillfrågade andra att flytta till deras kom

Kunden avgör om vi håller måttet

Det finns en uppsjö av priser och utmärkelser och ibland får man nästa känslan att "alla är bäst på något". Vi, Svenskt Kvalitetsindex, som har ett renodlat kundperspektiv tycker att i slutändan är det trots allt kunden som avgör om ett företag håller måttet eller inte.
Det var därför rolig att se vinnarna i årets Grand Travel Award som bygger på röster från närmare 600 svenska resebyråsäljare.

Hur mår medarbetarna inom bankväsendet?

Igår kunde vi läsa i SvD om ökad oro bland bankanställda. Det handlar bland annat om att bankernas neddragningar gör att fler anställda känner sig stressade.
Något som vi noterat inom ramen för våra årliga medarbetarstudier inom olika branscher är att skillnaden mellan chefer och anställda ökat dramatiskt. Det gäller inte minst inom bank och försäkring. En fråga som särskilt sticker ut är om m

TRON PÅ EKONOMIN 2014 KVARTAL 4

Framtidstron stabiliseras
Framtidstron kring ekonomin är i princip oförändrad jämfört med kvartal 3. Förändringarna under kvartal 4 har varit stora. Faktum är att en dramatisk nedgång noterades i oktober, särskilt kring den egna ekonomin. Dock har nedgången i oktober möts av en uppgång under inte minst december vilket totalt gör att skillnaden mot tidigare kvartal är relativt liten.
Framtid

Svenskt Kvalitetsindex om energibranschen 2014

Energibranschen 2014
Inom SKIs undersökningar i energibranschen är fjärrvärmekunderna de mest nöjda. I toppen bland fjärrvärmeföretagen finner vi Luleå Energi men den är Fortum som i år står för den största förbättringen.
VATTENFALLS DÅLIGA AFFÄRER HAR SKADAT BRANSCHEN
Företagskunderna har blivit något nöjdare och deras förtroende för branschen har stärkts från 2013. E.ON är på företagsma

Svenskt Kvalitetsindex om Persontransport 2014

Både högt och lågt i årets studie
Årets undersökning uppvisar stora skillnader i hur nöjda kunderna är med sina transportbolag. – Två aktörer som sticker ut är Bus4you och Sverigeflyg som får riktigt höga betyg av sina kunder, säger Johan Parmler. Gemensam nämnare för dessa bolag är enkelhet, smidighet och tillgänglighet. Det gäller inte bara själva “resan” utan också det som är runtomkring, dv

Svenskt Kvalitetsindex om Samhällsservice 2014

Svenskt Kvalitetsindex om Samhällsservice 2014

Stabil utveckling men stora skillnader i nöjdhet
I årets undersökning uppvisar enskilda myndigheter såväl betydande uppgångar som nedgångar i nöjdhetsbetyg. För myndigheterna som helhet ger detta ett närmast oförändrat nöjdhetsbetyg jämfört med i fjol. För verksamheter på kommun- och landstingsnivå sker motsvarande utveckling då enskilda ökningar och minskningar resulterar i en mindre förändrin

Svenskt Kvalitetsindex om försäkring 2014

Generellt sett är försäkringskunder i Sverige nöjda med sina försäkringsbolag. Privatkunderna inom sakförsäkring har blivit mindre nöjda jämfört med förra året medan företagskundernas resultat är oförändrat.
Pensionsförsäkringskunderna är fortsatt minst nöjda i branschen. Detta kan förklaras av okunskap och att produkten upplevs komplicerad. Aktörerna har mycket att vinna på att göra det enkel

Svenskt Kvalitetsindex om Telekom och Digital-TV sektorn 2014

Svenskt Kvalitetsindex om Telekom och Digital-TV sektorn 2014

Kundnöjdhet ökar, men lojaliteten är fortsatt en utmaning
Kunderna har blivit nöjdare med sina telekomtjänster och branschen har därmed lyckats bryta den negativa trend som pågått sedan 2010. Det är i huvudsak företagskunderna som blivit nöjdare med sina mobil- och bredbandsoperatörer. Det är framförallt företagskunderna som upplever en betydligt bättre täckning jämfört med i tidigare år.

Svenskt Kvalitetsindex om Bankerna 2014

Svenskt Kvalitetsindex om Bankerna 2014

Kundnöjdhet ökar, men lojaliteten hänger inte med
Bankkunder har i år blivit nöjdare och branschen har därmed återhämtat sig från fjolårets nedgång. Det är särskilt företagskunder som blivit mer nöjda med sina banker. – Det ska dock noteras att lojaliteten mot bankerna inte har ökat i samma utsträckning samtidigt som kunderna upplever det svårt att få hela behovet tillgodosett med enbart

Svenskt Kvalitetsindex - Almedalen 2014

Svenskt Kvalitetsindex - Almedalen 2014

Även i år kommer Svenskt Kvalitetsindex vara på plats i Almedalen. För åttonde året i rad undersöker SKI hur svenskarna ser på sin arbetssituation och jobbhälsa. I år resulterar studien i två särskilda seminarium som tar sikte på
Så (o)jämställda är våra arbetsplatser Lärarna sätter betyg på sina arbetsplatser
Tillsammans med SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling så medv

Svenskt Kvalitetsindex om bemanningsbolag 2014

Svenskt Kvalitetsindex om bemanningsbolag 2014

Följande punkter summerar årets resultat i korthet:
Nöjdheten bland kunderna till bemanningsbolagen i Sverige har ökat med 1,4 enheter. I jämförelse med revisionsbolag så är man betydlig mindre nöjd med sina bemanningsbolag. Företagen är dock mer nöjd med sitt bemanningsbolag än med exempelvis bank och telekomoperatörer.Högst betyg även i år får Academic Work. Årets uppgång står Poolia för där

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige