Gå direkt till innehåll

Ämnen: Undersökningar

  • AI, hållbarhet och kundrelationer: Det här måste företag förstå om sina kunder

    AI och hållbarhet förändrar kundrelationer. Företagskunder är mer nöjda än privatpersoner, men skälen varierar. AI-assistenter skapar frustration, medan personlig service kräver engagerade medarbetare. Hållbarhet blir affärskritiskt, men kommunikationen brister. Sverigekollen 2024 ger insikter om vad som driver lojalitet i en alltmer komplex värld.

  • Stabil leverans och bättre service: nyckeln till nöjdare kunder

    Stabil leverans och förbättrad service driver ökad kundnöjdhet i telekombranschen, enligt den senaste studien från Svenskt Kvalitetsindex. Både privat- och företagskunder ger högre betyg för bredbandets pålitlighet och support, medan nöjdheten för digital-TV och streaming också ökar.

  • SKI Jobbhälsoindex 2024: Distansarbete skapar motsättningar

    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar den första rapporten i en serie om medarbetarnöjdhet. Distansarbete visar sig vara en viktig faktor för nöjdhet, där distansarbetare är mer tillfreds och upplever bättre balans mellan arbete och privatliv. Samtidigt framgår utmaningar kring regler och uppfattningar av distansarbete, vilket ställer krav på tydligt ledarskap och flexibla lösningar.

  • Proaktivitet: Nyckeln till ökad kundnöjdhet och lojalitet


    I en tid av digital transformation och ökande kundmedvetenhet har kundernas behov förändrats drastiskt, och många företag har inte hängt med i den utsträckning som krävs. Kunderna förväntar sig mer personlig och relevant service samt att företag ska kunna förutse och tillgodose deras behov innan de ens uppstår.
    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lanserar idag sin senaste fördjupningsstudie som u

  • SKI Persontransport 2024 - Nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår

    SKI:s rapport visar ökad kundnöjdhet i transportsektorn, trots strejker och tekniska problem. MTRX och Vy bus4you är i topp med starka betyg. Rapporten understryker att pålitlig basleverans och punktlighet är viktigare än generell servicekvalitet. Utmaningar i hantering av förseningar och bristfällig kommunikation kvarstår. Hållbarhetsarbetet pekas ut som en outnyttjad möjlighet för branschen.

  • Föräldrar och elever ger svagt betyg till svenska skolan

    De senaste tio åren har Svenskt Kvalitetsindex frågat föräldrar och elever vad de tycker om den svenska skolan. Årets resultat visar att nöjdheten har gått ner sedan den senaste undersökningen. Att skolan månar om barnen/eleverna och ger stöd vid problem är tillsammans med pedagogiken frågor som fått stor påverkan på nöjdheten.​

  • Spelbranschen förändras men har fortsatta utmaningar

    I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Även i år får branschen som helhet jämförelsevis låga betyg på kundnöjdhet, förtroende och anseende även om resultaten förbättrats något jämfört med föregående år.

  • Tydliga varumärken gillas av kunderna

    Svenskt Kvalitetsindex senaste studie av energibranschen visar att kundnöjdheten för branschen går upp i år. Energibolagen månar mer om sina kunder och är enklare att vara kund hos än tidigare. Bolag med tydliga varumärken och hög kännedom har också de nöjdaste kunderna. 8 av 10 kunder anser också att energiföretagen bör ta ett större ansvar kring hållbarhetsfrågorna.

  • Försäkringsbranschen lyckas möta kundernas behov

    Kundnöjdheten inom försäkringsbranschen har länge haft en positiv utveckling och årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex förstärker trenden. I en tid som präglas av instabilitet, ovisshet och snabb förändring lyckas försäkringsbranschen möta kundernas behov. Studien visar också en skillnad mellan kundernas inställning till hur viktiga hållbarhetsfrågorna är, och hur de i själva verket agerar.

  • Redovisningstjänster får fina siffror

    Svenskt Kvalitetsindex har för första gången genomfört en kundnöjdhetsstudie av redovisningstjänster i Sverige. Resultatet visar att hela branschen får mycket höga betyg av sina kunder. De redovisningsbyråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation ligger högst i mätningarna.

  • Svenskarna älskar sin tandvård

    Svenskarna är fortsatt fantastiskt nöjda med sin tandvård visar Svenskt Kvalitetsindex nya mätning av tandvården i Sverige. Folktandvården har förbättrat sig efter de senaste årens negativa trend, medan den privata tandvården backar något. Det gör att gapet mellan privat och offentlig tandvård minskar i årets mätning.

  • Personlig service utmanar digitala tjänster

    Årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex för bolån, fastighetslån, privatlån och sparande visar att de digitala och mer nischade bankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas av stora aktörer som Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank och Länsförsäkringar. Personlig service utmanar digitala tjänster.

  • Energikunderna kräver hållbarhet

    Svenskt Kvalitetsindex kundundersökning för energibranschen 2018 visar att kundnöjdheten för branschen som helhet är oförändrad. Bilden av att samhällsengagemang och miljöprofil ger nöjdare kunder stärks. Allt fler företag och privatpersoner är mycket intresserade av att producera egen el.

  • Kunderna vill ha mer än bandbredd

    Bredbandsleverantörerna har gått från att ha haft riktigt nöjda företagskunder men missnöjda privatkunder till landet lagom, visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex. I år ger både företags- och privatkunderna branschen ett ljummet okej. Det är fortfarande stor skillnad i kundnöjdhet mellan bolagen som levererar bredband till privatpersoner.

  • Bra vibrationer i mobilbranschen

    Årets studie från Svenskt Kvalitetsindex sänder positiva signaler till mobilbranschen. Privatkunderna är mer nöjda än någonsin och företagskunderna har förbättrat kundnöjdheten varje år sedan 2015.

  • Bankkundernas förtroende på väg tillbaka

    Efter ett antal års nedgång kan 2018 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex branschmätning av de svenska bankerna sammanfattas som ett positivt trendbrott. Botten tycks vara nådd och kundernas förtroende på väg tillbaka. Sannolikt är det ett resultat av att branschen lyssnat på kundernas kritik och påbörjat ett systematiskt förbättringsarbete som nu börjar bära frukt.

  • ”Vikande jobbhälsa en stor samhällsutmaning”

    Närmare en miljon personer känner regelbundet psykiskt obehag av att gå till jobbet i Sverige idag. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka för kvinnor i alla åldrar och yngre män. Det visar en ny undersökning som Jobbhälsoindex tagit fram i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex.

Visa mer