Gå direkt till innehåll

Ämnen: Försäkringar, försäkringsfrågor

Image- och varumärkesstudie avslöjar skillnader i kundernas uppfattning inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel

Image- och varumärkesstudie avslöjar skillnader i kundernas uppfattning inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har släppt sin senaste image- och varumärkesstudie som undersöker hur kunder och allmänheten uppfattar varumärken inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel. Studien visar att ett företags image är avgörande för kundnöjdhet och lojalitet, med skillnader i vad som driver varumärkesuppfattningen beroende på bransch.

Hund- och kattägare är mycket nöjda försäkringstagare

Hund- och kattägare är mycket nöjda försäkringstagare

Svenskarnas intresse för att skaffa hund eller katt har ökat under pågående pandemi. Försäkringsbranschen noterar också en påtaglig ökning av antalet sålda hund- och kattförsäkringar. Därför har höstens SKI Försäkring kompletterats med två nya segment – försäkring för hund och katt. Och det visar sig att hund- och kattägare överlag är riktigt nöjda försäkringstagare, jämfört med branschen i stort.

Pandemin pressar försäkringsbranschen

Pandemin pressar försäkringsbranschen

Kunder till försäkringsbolag i Sverige har under flera år blivit mer nöjda, men årets SKI-studie signalerar ett trendbrott. Branschen behöver nu visa sig från sin bästa sida när pandemin förändrar kundkrav och förväntningar. Trots en viss nedgång är branschens totala betyg klart godkänt jämfört med många andra branscher som mäts av Svenskt Kvalitetsindex.

Mer än hälften av kunderna svarar att de tycker att hållbarhet är viktigt i deras pensionssparande, ändå är det relativt få som aktivt planerar att göra förändringar för att placera pensionen mer hållbart.

Försäkringsbranschen lyckas möta kundernas behov

Kundnöjdheten inom försäkringsbranschen har länge haft en positiv utveckling och årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex förstärker trenden. I en tid som präglas av instabilitet, ovisshet och snabb förändring lyckas försäkringsbranschen möta kundernas behov. Studien visar också en skillnad mellan kundernas inställning till hur viktiga hållbarhetsfrågorna är, och hur de i själva verket agerar.

En av de försäkringsområden Svenskt Kvalitetsindex mäter är sakförsäkringar till privatkunder. Kunderna är nöjdare i år än i fjol.

Försäkringsbranschen bra på att premiera lojala kunder

Trenden från Svenskt Kvalitetsindex branschstudier visar att de svenska kunderna generellt är nöjdare i år än i fjol. Detta gäller även för försäkringsbranschen. Ett branschbetyg på 69,2 i nöjdhet på skalan 0-100 får betraktas som ett bra betyg och är betydligt bättre än exempelvis både bank- och telekombranschen som presenterats tidigare under hösten.

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige