Pressmeddelande -
Djurförsäkring tar täten – nöjdaste försäkringskunderna 2024
Djurförsäkring utmärker sig som försäkringsbranschens klarast lysande stjärna i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) kundnöjdhetsstudie för 2024. Med ett genomsnittligt betyg på 73,9 överträffar djurförsäkringar alla andra försäkringsområden, och årets vinnare inom djurförsäkring, Lassie, når imponerande 81,8 i kundnöjdhet.
Flera aktörer presterar över index 75, vilket signalerar mycket nöjda kunder. Studien visar också att hundägare generellt är något nöjdare än kattägare, men skillnaderna är marginella.
”Det höga betyget för branschen, som också visar en liten uppgång från föregående år, speglar aktörernas förmåga att kombinera en stark image, hög produktkvalitet och utmärkt service i förhållande till vad kunderna betalar”, säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI.
Kundnöjdhet 2024 Privatkunder
Betyg 0-100
Lassie leder vägen med digitala och personliga lösningar
Lassie imponerar med en kombination av proaktiv kundservice och användarvänliga digitala lösningar. Företaget har hittat en framgångsformel som gör det enkelt och smidigt för kunder att hantera sina djurförsäkringar – vilket resulterar i en lojal kundbas och det högsta betyget gällande djurförsäkringar.
Hållbarhet och proaktivitet – framtiden för djurförsäkring
Trots branschens framgångar kvarstår utmaningen att skapa ett högre upplevt värde för de 70 % av kunderna som har en djurförsäkring men aldrig behöver nyttja den.
"Försäkring är en unik tjänst – kunderna behöver den, men hoppas slippa använda den. Det ställer höga krav på aktörerna att förekomma kundens behov och erbjuda relevant vägledning och stöd", menar Calle Walmstedt.
Att hjälpa kunder att förebygga olyckor genom proaktiva insatser och smarta lösningar är inte bara nästa nivå av service, det är också ett steg mot en mer hållbar bransch. Färre olyckor innebär mindre resursanvändning inom vårdkedjan, vilket stärker både kundnöjdhet och miljöansvar.
Djurförsäkring fortsätter att sätta standarden för vad en riktigt nöjd kundupplevelse innebär – och branschen blickar framåt mot en ännu mer kundcentrerad och hållbar framtid.
Ämnen
Kategorier
För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.