Gå direkt till innehåll

Ämnen: Offentlig sektor

SKI Studie - Enklare publik laddning avgörande för elbilsomställning.

Laddbara bilar är populärare än någonsin - men hur upplever kunderna de olika laddoperatörerna? Svenskt Kvalitetsindex har för första gången mätt kunders uppfattning om publika laddstolpar för elbilar. Kundnöjdhetsbetyget på 71,3 indikerar att kunderna är nöjda. Trots detta kan vi konstatera att det är en ung bransch med många aktörer som levererar en fragmenterad kundupplevelse.

SKI Lån & Sparande: Osäkert läge gör låne- och sparandekunder mindre nöjda

SKI Lån & Sparande: Osäkert läge gör låne- och sparandekunder mindre nöjda

Energifrågor, inflation och räntor har under året påtagligt påverkat kunders behov och beteenden. I säsongens sista branschstudie riktad mot lån och sparande ser SKI att kundnöjdheten pressas. Betygen ligger kvar på en hög nivå inom vissa segment, medan andra tappar. Främst inom bolån och privatlån noteras försämrade kundbetyg, medan sparandetjänster och fastighetslån har fortsatt god kundnöjdhet.

SKI Energi - Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder.

SKI Energi - Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder.

En osäker tid, höga energipriser och debatt om såväl kostnader som energislag har självklart haft stor påverkan kundupplevelsen i energibranschen under 2022. Kunderna har över lag blivit mindre nöjda Prisfrågan är långt ifrån allt – det kundengagemang som uppstått öppnar också möjligheter. Att prata energifrågor har i år blivit lika naturligt som att prata väder. Dessutom hänger det ihop.

Statiska kundrelationer ger lägre betyg

Statiska kundrelationer ger lägre betyg

Försäkringsbranschen har i stort klarat av att möta kundernas behov, krav och förväntningar, trots de dramatiska omvärldsförändringar som skett under året. Men förmågan att erbjuda transparenta försäkringsvillkor, tydlig produktinformation, friktionsfri skadereglering och proaktiva kontakter är branschens stora förbättringsområden.

Hållbarhet i telekombranschen – ett tydligt förbättringsområde

Hållbarhet i telekombranschen – ett tydligt förbättringsområde

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Under 2022 lanseras ett nytt index som fångar kundernas syn på sina leverantörers hållbarhetsarbete. Först ut var den svenska banksektorn, nu redovisas telekomsektorn. De nischade aktörerna Comviq och Halebop får högst hållbarhetsbetyg av privatkunderna, i företagssegmentet är det Telia som kommer bäst ut.

Snabb uppkoppling måste även gälla kundrelationen

Snabb uppkoppling måste även gälla kundrelationen

I en ny digital vardag med hybridlösningar med både digitala och fysiska möten betyder att tillgång till stabila och pålitliga kommunikationstjänster har blivit centralt. Därför är det positivt att bredbandskunderna blivit något mer nöjda. Kunderna är även mer nöjda med sina streamingtjänster medan digital-TV tappar efter fjolårets uppgång.

Kundnöjdhet SKI Mobiloperatörer

SKI Mobiloperatörer - Bra service tillbaka på önskelistan.

Den långsiktiga trenden att företagskunderna blir mer nöjda med sina mobiloperatörer håller i sig. Den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten. Servicefrågorna är tillbaka och mindre och nischade varumärken går starkt. Det är några resultat från årets SKI studie där kunderna till mobiloperatörerna tillfrågas.
Om grundläggande produktegenskaper som täckning och stabilitet har

SKI Hållbarhetsindex 2022 Bank

SKI Hållbarhetsindex 2022 Bank

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Nu lanseras ett nytt index som fångar kundernas syn på sina leverantörers hållbarhetsarbete. Först ut är den svenska banksektorn. Bäst hållbarhetsbetyg får Sparbankerna.

Kundnöjdhet SKI Bank 2022

SKI Bank - Ny tid ger krävande kunder.

SKI Bank 2022 visar att svenska bankkunder åter har blivit mindre nöjda. Det betyder att den positiva trenden sedan ”bottenåret” 2017 är bruten. En ny, osäker och oförutsägbar tid förändrar kundernas behov, krav och förväntningar. Nu söks trygghet, stabilitet och pålitlighet. Denna utveckling tycks gynna de större bankerna, som fortsätter att minska gapet till nischaktörer.

Bemanningsbranschen får godkänt – men nya kundkrav väntar runt hörnet

Bemanningsbranschen får godkänt – men nya kundkrav väntar runt hörnet

För sextonde året i rad mäter Svenskt Kvalitetsindex bemanningsföretagen i Sverige. Branschen får efter två år med pandemi klart godkända omdömen av sina kunder. Om kundernas tidigare utmaningar har handlat om att utveckla och behålla medarbetare så handlar framtiden mer om att attrahera rätt kandidater och planera för framtida behov i en osäker omvärld.

SKI om revisionsbranschen - Kundkraven tillbaka och det lyckas branschen leva upp till

SKI om revisionsbranschen - Kundkraven tillbaka och det lyckas branschen leva upp till

Årets SKI-resultat visar att revisionsbranschen hanterat de senaste två åren av pandemi mycket bra. Efter flera år av godkända nivåer men negativ trend i kundnöjdheten ser vi nu ett trendbrott. I den nya spelplanen med ökade digitalisering har majoriteten av aktörerna lyckats stärka den personliga relationen. En nyckel till årets resultat.

Spelbranschen fortsatt still i förtroendemätning

I november genomförde Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årets studie av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen, på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Det är femte året denna branschstudie genomförs och i år noteras en viss tillbakagång i nöjdhet samt kundbetyg som i övrigt ligger stilla jämfört med tidigare år.

SKI Lån och Sparande: Nöjda kunder – men av olika anledningar

SKI Lån och Sparande: Nöjda kunder – men av olika anledningar

SKI:s specialstudie om hur kunderna upplever bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper visar att kundnöjdheten fortsätter ligga på en hög nivå. Resultaten är i linje med SKI:s stora bankundersökning som presenterades i september och visar att aktörerna klarat att möta kundernas behov och krav. Utmaningen framåt handlar om att hantera olikheterna i vad som gör kunderna nöjda.

SKI Energi 2021: Mjuka faktorer är tillbaka

Årets SKI Energi visar att kundnöjdheten i energibranschen fortsätter att minska, efter ett drygt decennium av stadig ökning. Det är främst bland privatkunderna som utmaningarna är som störst. Om fjolårets tema var att basala funktioner åter var högt på kundens agenda så ger årets studie att mjuka faktorer som image och service är tillbaka som viktiga drivkrafter.

Kunderna önskar en proaktiv, transparent och hållbar försäkringsbransch

Kunderna önskar en proaktiv, transparent och hållbar försäkringsbransch

Årets SKI Försäkring visar att kundnöjdheten i branschen stabiliserats på en god nivå, efter flera års uppgång. Den fortsatta utmaningen är nu att möta försäkringstagarnas efterfrågan på förbättrad service, tydligare information och en hållbar branschutveckling.

Det ska gå snabbt och enkelt i vår nya vardag

Pandemin har inneburit en ny digital vardag, både privat och professionellt. Årets SKI-studie av bredbands- och TV-tjänster visar att digitaliseringstrenden håller i sig och signalerar att förändrade kundkrav och beteenden är här för att stanna. Därför är det positivt att marknaden levt upp till förändrade krav och att kunderna över lag blivit något nöjdare än förra året.

Täckning och stabilitet avgörande för kundupplevelsen

Täckning och stabilitet avgörande för kundupplevelsen

Pandemin har förändrat kundernas förväntningar på sina mobiloperatörer. Grundläggande produktegenskaper som täckning och stabilitet har åter blivit avgörande för kundupplevelsen. Hos privatkunderna har branschen inte fullt ut lyckats leva upp till dessa behov, krav och förväntningar, medan företagskunderna återhämtar sig och redovisar en högre nöjdhet jämfört med privatkundsegmentet.

SKI Bank 2021 Branschen tillbaka - Pandemin har gynnat de stora

SKI Bank 2021 visar att svenska bankkunder är mer nöjda än på länge. Nöjdheten är nu tillbaka på nivåer som kunde ses innan åren med finanskris, panamapapper och penningtvätt. Nytt för året är att de större bankerna – Nordea, Swedbank, SEB, Danske Bank och Handelsbanken – tycks ha gynnats av den nya spelplan som pandemin inneburit. Över lag har de stora förbättrat nöjdheten och minskat gapet till

Nöjda kunder på en het marknad

Nöjda kunder på en het marknad

Svenskt Kvalitetsindex har för femtonde året mätt köpares och säljares upplevelser av fastighetsmäklarbranschen. I år konstateras att den heta bostadsmarknaden också har avspeglat sig på kundnöjdheten. Man är mer nöjd än på länge och det gäller både de som gör sin första bostadsaffär och de som har tidigare erfarenheter.

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige