Pressmeddelande -
STOCKHOLMARNA OM SINA TRÄNINGSCENTER 2017
-Vi gillar våra träningscenter men vi som kunder ser också över våra alternativ, så sammanfattar Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex, årets studie kring träningscenter. I år så är studien gjort i Stockholmsregioner.
- Det är egentligen bara två aktörer som får lägre betyg och det är Fitness24Seven och Actic, säger Johan Parmler. Övriga aktörer får klart godkända betyg och SATS får högst betyg av sina kunder följt av Friskis&Svettis. - Även om nöjdheten är hög är det viktigt att man som leverantör fortsatt spänner musklerna för att bibehålla sina kunder fortsätter Johan Parmler, studien påvisar att det är låga trösklar för att byta.
För vissa aktörer är det så många som 2 av 10 som planerar att byta och samtidigt så ser så många som 7 av 10 kunder minst ett alternativ till sin nuvarande leverantör. Vad som triggar ett byte varierar mellan aktörerna. - En gemensam faktor är att man upplever det som dyrt men även sådant som bristfälligheter kring renlighet, utbud och personal kommenteras, säger Johan Parmler.
I en fördjupad lojalitetsanalys av branschen så är det 60 procent som kan betraktas som trogna. De talar gått om sin leverantör och rekommenderar och beter sig även som lojala kunder. Av resterande så är hela 25 procent så kallade riskkunder. De talar inte gott om eller rekommenderar sin leverantör, de skulle inte välja om sitt bolag och de har heller inte förtroende för det.
KORT OM STUDIEN
Studien bygger på 1000 intervjuer med ett slumpmässigt urval över Stockholmsregionen. Alla som använder ett träningscenter har fått frågor kring hur man upplever utbudet, personal, renlighet, medlemskap, prisvärdhet etc. Studien ger svar på vad som gör kunderna nöjda och lojala.
Ämnen
VI VISAR VAD SOM DRIVER KUNDER ATT BLI OCH FÖRBLI KUNDER