Gå direkt till innehåll

Ämnen: Företagande, allmänt

Kundens perspektiv är central i all affärsverksamhet, men det glöms lätt bort i hållbarhetsredovisningar och införandet av CSRD.

Glöm inte kunden när CSRD införs

Just nu är många av Sveriges företag fokuserade på det nya EU-direktivet CSRD kring hållbarhetsrapportering. Det är utmärkt att företagen satsar och det skrivs mycket om CSRD, men det finns en brist i det mesta: Huvudrollsinnehavaren, kunden glöms bort.

Majoriteten anser att hållbarhet är viktigt, men läget är annorlunda när vi fattar köpbeslutet. Genom att förstå köparens attityder till hållbarhet kan företag bli mer framgångsrika. Foto: Envato

Hållbarhetsparadoxen: Vi tycker mycket, gör lite

De flesta tycker att hållbarhet är viktigt, samtidigt som de flesta inte handlar hållbart. Glappet mellan vad vi tycker och vad vi gör brukar kallas "hållbarhetsparadoxen". Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har undersökt hur kunder uppfattar olika företags hållbarhetsarbete och kommit till en slutsats: Företag kan – med kunskap och rätt insatser – åtgärda glappet.

Det finns många nyckeltal att hålla reda på, men bara ett som kopplar hållbarhet med lönsamhet.

Nytt nyckeltal påverkar lönsamheten: Kundens uppfattning av hållbarhet

De flesta företag i Sverige har missat ett viktigt nyckeltal: Hur kunderna uppfattar företagets hållbarhetsarbete. Det är siffror som länkar samman hållbarhet och lönsamhet. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har sedan 2008 undersökt kundernas syn på hur företagen tar sitt samhällsansvar. Det här inte bara viktigt för lönsamheten, det är också viktiga insikter för samhällets omställning mot hållbarhet.

Mer än hälften av kunderna svarar att de tycker att hållbarhet är viktigt i deras pensionssparande, ändå är det relativt få som aktivt planerar att göra förändringar för att placera pensionen mer hållbart.

Försäkringsbranschen lyckas möta kundernas behov

Kundnöjdheten inom försäkringsbranschen har länge haft en positiv utveckling och årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex förstärker trenden. I en tid som präglas av instabilitet, ovisshet och snabb förändring lyckas försäkringsbranschen möta kundernas behov. Studien visar också en skillnad mellan kundernas inställning till hur viktiga hållbarhetsfrågorna är, och hur de i själva verket agerar.

Kundnöjdheten med streamingtjänster ökar ytterligare i årets SKI-mätning.

Kunderna efterfrågar helhetslösningar för hemmets telekomtjänster

Svenskarna är mest nöjda med streaming av telekomtjänsterna i hemmet visar Svenskt Kvalitetsindex senaste branschundersökning. Bredbandstjänsterna får också godkända betyg av kunderna. Digital-TV får sämre omdömen. På företagssidan har bredbandsleverantörerna tappat rejält i kundnöjdhet under de senaste 5 åren.

Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Företag med betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Långt kvar till hållbart resande

För femtonde året i rad mäter och analyserar Svenskt Kvalitetsindex hur svenska inrikesresenärer upplever sina resor med buss, flyg och tåg. I årets undersökning uppger kunderna att hållbarhet är viktigt, men miljöfrågan kommer långt ner när det är dags att resa själv. Både kortare restid och bekvämlighet kommer långt före ett miljövänligare alternativ.

Närmare hälften av företagskunderna är mycket intresserade av att producera egen el. Privatkundernas intresse har ökat starkt på bara ett år, i år uppger fyra av tio privatkunder att de är mycket  intresserade av att producera egen el.

Energikunderna kräver hållbarhet

Svenskt Kvalitetsindex kundundersökning för energibranschen 2018 visar att kundnöjdheten för branschen som helhet är oförändrad. Bilden av att samhällsengagemang och miljöprofil ger nöjdare kunder stärks. Allt fler företag och privatpersoner är mycket intresserade av att producera egen el.

Vimlas och Halebops kundnöjdhet ökar mest bland privatkunderna och visar att starka nischade varumärken sticker ut.  SKI kundnöjdhet mäts på en skala 0-100 där över 75 är mycket nöjda, 60-75 nöjda och under 60 missnöjda.

Bra vibrationer i mobilbranschen

Årets studie från Svenskt Kvalitetsindex sänder positiva signaler till mobilbranschen. Privatkunderna är mer nöjda än någonsin och företagskunderna har förbättrat kundnöjdheten varje år sedan 2015.

2018 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex branschmätning av de svenska bankerna sammanfattas som ett positivt trendbrott.

Bankkundernas förtroende på väg tillbaka

Efter ett antal års nedgång kan 2018 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex branschmätning av de svenska bankerna sammanfattas som ett positivt trendbrott. Botten tycks vara nådd och kundernas förtroende på väg tillbaka. Sannolikt är det ett resultat av att branschen lyssnat på kundernas kritik och påbörjat ett systematiskt förbättringsarbete som nu börjar bära frukt.

Den psykiska ohälsan på jobbet är vanligare bland yngre anställda – såväl bland kvinnor som män.

”Vikande jobbhälsa en stor samhällsutmaning”

Närmare en miljon personer känner regelbundet psykiskt obehag av att gå till jobbet i Sverige idag. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka för kvinnor i alla åldrar och yngre män. Det visar en ny undersökning som Jobbhälsoindex tagit fram i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex.

Svenskt Kvalitetsindex har mätt vad kunderna tycker om sina banker sedan 1989. Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100.  Betyg under 60 visar på missnöjda kunder, 60-75 nöjda kunder, 75-100 mycket nöjda kunder.

Bank – en bransch i fortsatt förändring

2017 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex undersökning om vad svenska bankkunder anser om sina banker, visar att de små och lokala aktörerna får högst betyg. Bankerna som toppar listan är nischbanker och utländska utmanare följda av Länsförsäkringar Bank och Sparbankerna. Handelsbanken är bästa stora bank bland både privat- och företagskunder.

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige