Gå direkt till innehåll

Ämnen: Data, Telekom, IT

  • Image- och varumärkesstudie avslöjar skillnader i kundernas uppfattning inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel

    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har släppt sin senaste image- och varumärkesstudie som undersöker hur kunder och allmänheten uppfattar varumärken inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel. Studien visar att ett företags image är avgörande för kundnöjdhet och lojalitet, med skillnader i vad som driver varumärkesuppfattningen beroende på bransch.

  • Sverige riskerar att halka efter i AI-racet

    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) rapport ger en tydlig bild av hur AI används på den svenska arbetsmarknaden och varför bristen på strategi kan göra att företag missar att ta vara på den teknologiska utvecklingen. Trots att många svenska företag ser potentialen i AI, saknas det ofta en tydlig plan för hur tekniken ska implementeras effektivt.

  • Rapport avslöjar svenskarnas komplexa syn på AI

    I "AI-Kollen 2024", en omfattande undersökning genomförd av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), utforskas svenskarnas relation till artificiell intelligens (AI). Rapporten, som bygger på intervjuer med 1022 deltagare, belyser hur AI-teknologin har integrerats i svenskarnas liv, deras kunskaper, acceptans och de förväntningar de har på framtiden med AI.

  • Bredbandskunder mer nöjda, men utmaningar för TV-tjänster

    I vår senaste studie kring kundnöjdhet i telekombranschen ser vi att bredbandskunderna har blivit mer nöjda. Det gäller både privat- och företagskunder. Förbättrad pålitlighet och support är två av orsakerna. Däremot ser vi att kundnöjdheten kring Digital-TV och streamingtjänster minskar.

  • Snabb uppkoppling måste även gälla kundrelationen

    I en ny digital vardag med hybridlösningar med både digitala och fysiska möten betyder att tillgång till stabila och pålitliga kommunikationstjänster har blivit centralt. Därför är det positivt att bredbandskunderna blivit något mer nöjda. Kunderna är även mer nöjda med sina streamingtjänster medan digital-TV tappar efter fjolårets uppgång.

  • SKI Hållbarhetsindex 2022 Bank

    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Nu lanseras ett nytt index som fångar kundernas syn på sina leverantörers hållbarhetsarbete. Först ut är den svenska banksektorn. Bäst hållbarhetsbetyg får Sparbankerna.

  • SKI Bank - Ny tid ger krävande kunder.

    SKI Bank 2022 visar att svenska bankkunder åter har blivit mindre nöjda. Det betyder att den positiva trenden sedan ”bottenåret” 2017 är bruten. En ny, osäker och oförutsägbar tid förändrar kundernas behov, krav och förväntningar. Nu söks trygghet, stabilitet och pålitlighet. Denna utveckling tycks gynna de större bankerna, som fortsätter att minska gapet till nischaktörer.

  • Det ska gå snabbt och enkelt i vår nya vardag

    Pandemin har inneburit en ny digital vardag, både privat och professionellt. Årets SKI-studie av bredbands- och TV-tjänster visar att digitaliseringstrenden håller i sig och signalerar att förändrade kundkrav och beteenden är här för att stanna. Därför är det positivt att marknaden levt upp till förändrade krav och att kunderna över lag blivit något nöjdare än förra året.

  • Bredband, streaming och digital-TV har blivit en nödvändighet i en ny tid

    Årets SKI-studie av bredbands- och TV-tjänster visar att pandemin förändrat kraven även i dessa branscher. Kundernas betyg ger en splittrad bild av både upp- och nedgångar, där det kan konstateras att tillgången till ett stabilt bredband blivit en privat och professionell nödvändighet samt att streamingtjänster är populärare än tablå-TV.

  • Pandemin förändrar kundkraven i telekombranschen

    Årets SKI Mobil visar att de senaste årens positiva trend nu är bruten. Ett halvår med Covid-19 har inneburit stora omställningar för både privatpersoner och organisationer och med det har också kundkraven förändrats.

  • Spelbranschen förändras men har fortsatta utmaningar

    I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Även i år får branschen som helhet jämförelsevis låga betyg på kundnöjdhet, förtroende och anseende även om resultaten förbättrats något jämfört med föregående år.

  • Personlig service utmanar digitala tjänster

    Årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex för bolån, fastighetslån, privatlån och sparande visar att de digitala och mer nischade bankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas av stora aktörer som Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank och Länsförsäkringar. Personlig service utmanar digitala tjänster.

  • Kunderna vill ha mer än bandbredd

    Bredbandsleverantörerna har gått från att ha haft riktigt nöjda företagskunder men missnöjda privatkunder till landet lagom, visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex. I år ger både företags- och privatkunderna branschen ett ljummet okej. Det är fortfarande stor skillnad i kundnöjdhet mellan bolagen som levererar bredband till privatpersoner.

  • Bra vibrationer i mobilbranschen

    Årets studie från Svenskt Kvalitetsindex sänder positiva signaler till mobilbranschen. Privatkunderna är mer nöjda än någonsin och företagskunderna har förbättrat kundnöjdheten varje år sedan 2015.

  • Samhällsengagemang och miljötänk ger nöjdare kunder i energibranschen

    2017 – året då elcykeln är årets julklapp och försäljningen av elbilar börjar ta fart – visar på breda uppgångar i kundnöjdhet för energibranschen i stort. Både de större och mindre aktörerna har nöjdare kunder jämfört med fjolåret. De aktörerna som kommer väl ut har lyckats att etablera en känsla av omtanke för kund, samhälle och förmedlar ett genuint engagemang för en hållbar framtid.

  • Negativ trend bruten för bredbands- och digital-tv-bolagen

    Årets SKI-undersökning visar att den negativa trenden bland svenska bredbands- och digital-TV kunder är bruten, kundnöjdheten pekar nu svagt uppåt. Företagskunderna inom bredband är mest nöjda med sina leverantörer. Här ser vi också hur viktigt det är med kontaktperson och proaktivitet, många företagskunder anger att kontaktpersonen är viktig för sitt eget företag.

  • Värderingar viktiga när vi väljer mobiloperatör

    Årets SKI-mätning bland mobiloperatörer visar att de mindre varumärkena Halebop, Vimla och Comviq står i en klass för sig. Där förknippar kunderna sin operatör med ord som ”schysst”, ”enkelt”, ”ungdomligt” och ”trevligt”. Telia får däremot bäst betyg bland företagskunder, även om skillnaden är liten till de andra operatörerna.

  • Tele- och datakombranschen 2010 enligt Svenskt Kvalitetsindex

    -       Branschen får även i år kraftigt underbetyg vad gäller klagomål. Närmare 20 procent upplever att klagomålet inte blivit löst eller avklarat, trots att flertalet kontakter med leverantörer gjorts.
    -          När det gäller klagomål så är det tydligt att antingen så löser leverantören det på en gång eller inte alls. Detta ställer höga krav på den som tar emot klagomål och hanteringen.

Visa mer