Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Bankerna 2009 enligt Svenskt Kvalitetsindex

  • - Nöjdheten minskar bland företagskunderna men fortsatt hög
    bland privatkunderna
  • - SEB, förloraren bland privatkunderna
  • - Swedbank, förloraren bland företagskunderna
  • - Bilden av bankernas pålitlighet har, främst för SEB och Swedbank, minskat betydigt, medan Handelsbanken står fortsatt stark
  • - Lojaliteten och förtroendet bland företagskunderna är den
    lägsta sedan 2001
  • - Sparbankerna tillsammans med Handelsbanken får högst betyg av företagskunderna

Av huvudresultaten framgår också att:

  • Kundnöjdheten har förbättrats något bland privatkunderna, medan en fortsatt försämring från rekordnivån 2007 noteras bland företagskunderna.
  • Skillnaden i kundnöjdhet mellan storbankerna har fortsatt att öka. I år med Handelsbanken i toppen och SEB i botten.
  • Sparbankerna (grupp av fristående sparbanker) går fortsatt starkt bland både privat som företagskunder.
  • Av storbankerna har Swedbank tappat betydligt i kundnöjdhet bland företagskunderna. Minskningen är på nästan 6 enheter och beror helt på att kunderna har en sämre bild av Swedbank, särskilt gällande bankens pålitlighet.
  • SEB fortsätter att tappat betydligt i kundnöjdhet bland företagskunderna. Även bland privatkunderna får SEB lägre betyg.
  • Bland privatkunderna är Länsförsäkringar bank i topp, men gapet till Handelsbanken har minskat betydligt. Danske Bank som erhöll en toppnotering förra året tappar något.
  • Bland storbankerna står Nordea för årets uppryckning och man har nu helt inhämtat effekterna från de säkerhetsproblem som noterades för ett antal år sedan.
  • Servicekvalitet har blivit mer viktigt för kundnöjdheten och då särskilt bankernas personliga service och råd. Det allra viktigaste är dock fortfarande produktsortimentet och att kunderna kan utföra sina bankärenden tryggt och säkert.
  • Det är tydligt att konkurrensen om kunderna hårdnar. Fler kunder ser idag andra alternativ till sin huvudbank och om de skulle välja huvudbank igen så är det idag fler som skulle välja en annan leverantör

För mer resulatat, se bifogat pressinfo.

För mer information kring studien och resultat, kontakta

Johan Parmler
VD

Svenskt Kvalitetsindex
Box 3353
SE-103 67 Stockholm
Johan.Parmler@kvalitetsindex.se
Tel: +46 (0) 731 51 75 98

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Johan Parmler

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex
Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige