Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Bemanningsbranschen får godkända betyg men osäkerheten är stor

Bemanningsbranschen får godkända betyg men osäkerheten är stor

​För fjortonde året i rad mäter Svenskt Kvalitetsindex bemanningsföretagen i Sverige. Branschen får klart godkända omdömen av sina kunder, men osäkerheten kring framtiden är stor. Det handlar både om kundernas syn på framtiden men också den tid av osäkerhet som rådande Covid-19 pandemi skapar. Det gör det svårt att förutse och planera framtida behov för sin kompetensförsörjning.

Ökade krav och förväntningar från föräldrar och mer stress kring studierna för gymnasieelever har lett till att nöjdheten gått ner. Resultaten är de lägsta på tio år.

Föräldrar och elever ger svagt betyg till svenska skolan

De senaste tio åren har Svenskt Kvalitetsindex frågat föräldrar och elever vad de tycker om den svenska skolan. Årets resultat visar att nöjdheten har gått ner sedan den senaste undersökningen. Att skolan månar om barnen/eleverna och ger stöd vid problem är tillsammans med pedagogiken frågor som fått stor påverkan på nöjdheten.​

Kunderna har ett högt förtroende för det bolag som de valt att låna eller spara hos, men lägre förtroende för branschen generellt.

Ökat förtroende för svenska lån- och sparandeaktörer

SKI:s senaste studie om hur kunderna upplever bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper visar att de bolag som upplevs enkla, serviceinriktade och i framkant med digitaliseringen har nöjdast kunder. Trots negativ uppmärksamhet kring bankbranschen de senaste åren har förtroendet gått upp. Kunderna har högt förtroende för bolaget de själva valt, men lägre för branschen generellt.

Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Spelbranschen förändras men har fortsatta utmaningar

I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Även i år får branschen som helhet jämförelsevis låga betyg på kundnöjdhet, förtroende och anseende även om resultaten förbättrats något jämfört med föregående år.

Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning om energibranschen visar att bolag med tydliga varumärken och hög kännedom också har de nöjdaste kunderna.

Tydliga varumärken gillas av kunderna

Svenskt Kvalitetsindex senaste studie av energibranschen visar att kundnöjdheten för branschen går upp i år. Energibolagen månar mer om sina kunder och är enklare att vara kund hos än tidigare. Bolag med tydliga varumärken och hög kännedom har också de nöjdaste kunderna. 8 av 10 kunder anser också att energiföretagen bör ta ett större ansvar kring hållbarhetsfrågorna.

Mer än hälften av kunderna svarar att de tycker att hållbarhet är viktigt i deras pensionssparande, ändå är det relativt få som aktivt planerar att göra förändringar för att placera pensionen mer hållbart.

Försäkringsbranschen lyckas möta kundernas behov

Kundnöjdheten inom försäkringsbranschen har länge haft en positiv utveckling och årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex förstärker trenden. I en tid som präglas av instabilitet, ovisshet och snabb förändring lyckas försäkringsbranschen möta kundernas behov. Studien visar också en skillnad mellan kundernas inställning till hur viktiga hållbarhetsfrågorna är, och hur de i själva verket agerar.

Kundnöjdheten med streamingtjänster ökar ytterligare i årets SKI-mätning.

Kunderna efterfrågar helhetslösningar för hemmets telekomtjänster

Svenskarna är mest nöjda med streaming av telekomtjänsterna i hemmet visar Svenskt Kvalitetsindex senaste branschundersökning. Bredbandstjänsterna får också godkända betyg av kunderna. Digital-TV får sämre omdömen. På företagssidan har bredbandsleverantörerna tappat rejält i kundnöjdhet under de senaste 5 åren.

Åldersgruppen ”mitt-i-livet” är minst nöjd med sin bank i flera avseenden. Framför allt anser de inte att banken är proaktiv och tar initiativ till kontakt. De yngre bankkunderna är generellt mest nöjda.

Kundnöjdheten går upp men polariseringen ökar i bankbranschen

2019 års resultat av SKI branschundersökning av de svenska bankerna visar att fjolårets positiva trend fortsätter, men att polariseringen mellan olika kundsegment och aktörer ökar. Därför är det vanskligt att påstå att branschen överlag har förbättrats. Det kan också konstateras att branschens företagskunder är generellt mindre nöjda än privatkunderna, ett trendbrott som stärkts under senare år.

Diagrammet visar andelen som svarat ”Ja, en eller flera gånger i månaden” på frågan ”Har du någon gång känt psykiskt obehag av att gå till jobbet?”. Särskilt alarmerande är siffrorna för 20-30-åringarna.

Vägen till hållbar framgång går genom medarbetarna

Årets Jobbhälsoindex indikerar fortsatta arbetsmiljöutmaningar inom ett flertal samhällssektorer. Ett stressfullt arbetsliv minskar nöjdhet, trivsel och jobbhälsa samtidigt som kundkraven ökar. Upp emot en miljon människor känner regelbundet psykiskt obehag på grund av arbetet och bland unga anger 3 av 10 att de mår dåligt av jobbet en eller flera gånger i månaden.

Visa mer

Insikter för en hållbar framtid.

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2
111 23 Stockholm
Sverige