Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Gapet ökar mellan privat och offentlig tandvård

    Tandvården har sedan många år haft de nöjdaste kunderna inom de områden Svenskt Kvalitetsindex undersöker och så är det också i årets mätning. Men vi ser också att gapet mellan aktörerna fortsätter att öka. Privattandvården ligger kvar på samma höga nivåer som tidigare år, men för Folktandvården noteras en fortsatt nedgång.

  • SIQ stärker sitt ägande i Svenskt Kvalitetsindex

    ​SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling är från årsskiftet ensam ägare till marknadsanalysföretaget EPSI Rating Group som i Sverige är etablerat under varumärket Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

  • Enkla lösningar och effektiv kundsupport gillas mest av kunderna

    Kundnöjdheten för både sparande och privatlån har förbättrats i år, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. På sparandemarknaden är återigen Avanza i topp. De har tillsammans med Länsförsäkringar Bank och Skandia väldigt nöjda kunder. Mest nöjda privatlånekunder har Marginalen Bank och Ikano Bank.

  • ​Bra villkor och inget krångel ger nöjda kunder för bo- och fastighetslån

    Svenskt Kvalitetsindex nya studie visar att kundnöjdheten för bo- och fastighetslån ökar jämfört med i fjol. Mest nöjda lånekunder har Länsförsäkringar Bank, SBAB och övriga banker. Vi ser en fortsättning på samma trend som höstens stora bankstudie visade: kunderna vill ha bättre service och känna sig sedda.

  • Samhällsengagemang och miljötänk ger nöjdare kunder i energibranschen

    2017 – året då elcykeln är årets julklapp och försäljningen av elbilar börjar ta fart – visar på breda uppgångar i kundnöjdhet för energibranschen i stort. Både de större och mindre aktörerna har nöjdare kunder jämfört med fjolåret. De aktörerna som kommer väl ut har lyckats att etablera en känsla av omtanke för kund, samhälle och förmedlar ett genuint engagemang för en hållbar framtid.

  • Aktiv kundkontakt i försäkringsbranschen ger nöjda kunder även i år

    I en tid när många branscher tappar i kundnöjdhet klarar sig försäkringsbranschen totalt sett bra. Branschen har mer nöjda kunder än både bank- och telekombranschen. Proaktiv information, samhällsengagemang och pålitlighet premieras av kunderna. Men försäkringsbranschen har också en utmaning – skadehanteringen driver inte nöjdhet.

  • Äldre och yngre väljer streaming framför TV

    För första gången genomför Svenskt Kvalitetsindex en egen branschstudie kring streamingtjänster. Alla aktörer får godkända betyg när det gäller tekniken, det vill säga bildkvalitet och stabilitet, men det innehåll som HBO levererar uppskattas mest. Mer än hälften av kunderna tycker att streamingtjänster är en fullgod ersättare till traditionell TV, särskilt de äldsta och yngsta tittarna.

  • Negativ trend bruten för bredbands- och digital-tv-bolagen

    Årets SKI-undersökning visar att den negativa trenden bland svenska bredbands- och digital-TV kunder är bruten, kundnöjdheten pekar nu svagt uppåt. Företagskunderna inom bredband är mest nöjda med sina leverantörer. Här ser vi också hur viktigt det är med kontaktperson och proaktivitet, många företagskunder anger att kontaktpersonen är viktig för sitt eget företag.

  • Värderingar viktiga när vi väljer mobiloperatör

    Årets SKI-mätning bland mobiloperatörer visar att de mindre varumärkena Halebop, Vimla och Comviq står i en klass för sig. Där förknippar kunderna sin operatör med ord som ”schysst”, ”enkelt”, ”ungdomligt” och ”trevligt”. Telia får däremot bäst betyg bland företagskunder, även om skillnaden är liten till de andra operatörerna.

  • Bank – en bransch i fortsatt förändring

    2017 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex undersökning om vad svenska bankkunder anser om sina banker, visar att de små och lokala aktörerna får högst betyg. Bankerna som toppar listan är nischbanker och utländska utmanare följda av Länsförsäkringar Bank och Sparbankerna. Handelsbanken är bästa stora bank bland både privat- och företagskunder.

Visa mer