Pressmeddelande -
SKI Hållbarhetsindex 2025 – Energibranschen når knappt godkäntnivån
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter hur energikunder upplever branschens arbete med social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. I årets Hållbarhetsindex från SKI Energi når branschen ett betyg på 61,8, en nedgång från 63,9 i fjol. Branschens resultat ligger precis över gränsen för godkänt (60) men det finns stora skillnader mellan de olika segmenten. Fjärrvärmesegmentet får återigen högst betyg följt av elhandel. Lägst betyg får elnätssegmentet som inte når gränsen för ett godkänt betyg.
"Elnätsbranschen står inför utmaningar både vad gäller kundnöjdhet och hållbarhet. Många kunder har svårt att förstå, eller acceptera, varför elnätsbolagen har monopol. Det leder i sin tur till att man ifrågasätter både prisökningar och bolagens samhällsansvar. Att det saknas möjlighet att kunna välja aktör minskar förtroendet för branschen, vilket även påverkar kundens upplevelse av bolagens hållbarhetsarbete", säger Love Westin, analyschef på SKI.
Hållbarhet fortsätter att vara en viktig fråga i energibranschen och kundernas intresse är stort. Samtidigt råder ett tydligt kommunikationsgap: ungefär hälften av energikunderna vill ha hållbarhetsinformation men bara 22% av privatkunderna och 35% av företagskunderna uppger att de faktiskt fått sådan information.
Studien visar att de som både vill ha och har fått hållbarhetsinformation ger höga betyg på både hållbarhetsindex och kundnöjdhet. Men vi ser också att hållbarhetsinformationen inte når alla de kunder som är intresserade. Mer specifikt är det ungefär 30% av privatkunder och 20% av företagskunder som är intresserade av hållbarhetsfrågor men som ännu inte nåtts av någon information. Den här gruppen ger betydligt lägre betyg på hållbarhetsarbetet.
“Det påvisade informationsgapet kring hållbarhetsinformationen är en brist men utgör även en möjlighet för energibolagen att öka kundengagemanget. Som aktör måste man hantera hållbarhetsfrågan på ett trovärdigt och transparent sätt, vilket i regel belönas med båge högre hållbarhets- och kundnöjdhetsbetyg”, avslutar Love Westin.
Ämnen
Kategorier
För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.